postheadericon Zawroty głowy i mdłości po przebudzeniu

Ogólne uczucie oszołomienia, wirowanie, zaburzenia świadomości – to wszystko określenia zawrotów głowy. Migotanie przed oczami, kręcenie się w głowie, kłopoty z utrzymaniem równowagi – to w dalszym ciągu opisy wspomnianej wyżej przypadłości. Osoby uskarżające się na nią mają na myśli różne dolegliwości. Czym więc tak naprawdę są zawroty głowy?

Wedle nauk medycznych mówiąc o zawrotach głowy mamy na myśli subiektywnie odczucie braku równowagi. Osoba skarżąca się na tę przypadłość odczuwa brak stabilności, kołysania. Powiązanymi dolegliwościami mogą być mdłości, zaburzenia słuchu, tzw. „uderzenia gorąca”, potliwość, bladość.

Zawroty głowy mogą pojawiać się w różnych sytuacjach. Kiedy jesteśmy osłabieni, mocno się denerwujemy, jesteśmy niewyspani. Kiedy zawroty pojawiają się rano, zaraz po wstaniu z łóżka istnieje duże prawdopodobieństwo, że mają one związek z niskim ciśnieniem tętniczym. Wtedy stajemy się bladsi, nasze tętno znacznie przyspiesza, przed oczami pojawiają się dziwne mroczki i robi się nam słabo. Lekarze określają te dolegliwości terminem hipotonii ortostatycznej. Choroba ta dokucza nam jeśli receptory odpowiedzialne za regulację ciśnienia nie funkcjonują należycie. Dzieje się tak wtedy, kiedy krew zbyt szybko spływa do kończyn dolnych. Na szczęście z zawrotami tuż po przebudzeniu możemy sobie samodzielnie poradzić. Jak to zrobić?

Po pierwsze nie wstawajmy z łóżka zbyt szybko. Najpierw przeciągnijmy się, dajmy organizmowi chwilę na rozluźnienie po nocnym odpoczynku. Warto wykorzystać sposób ze spaniem na wysokiej poduszce, dzięki czemu zmiana pozycji jest o wiele mniej odczuwalna.

Zamiast schylania się – kucajmy. Jak najrzadziej wykonujmy gwałtowne skłony. Pamiętajmy aby pozycję zmieniać wolno, dajmy czas na spłynięcie krwi do nóg. Warto wypróbować którąś z metod relaksacyjnych. PO przebudzeniu może to być naprzemienny prysznic. Innym sposobem są odprężające ćwiczenia.

Nie żałujmy sobie picia sporej ilości płynów. Najlepiej sprawdzą się napoje z elektrodami, po które często sięgają sportowcy. Spożywajmy posiłki regularnie, najlepiej pięć razy w ciągu dnia. Dzięki temu nie będziemy odczuwać głodu co wpłynie na zapobiegania wahaniom cukru we krwi i unormuje poziom ciśnienia oraz zredukuje nieprzyjemne poranne mdłości.